Als medewerker klantenservice is het van groot belang, dat u goed op de hoogte bent van de do’s en de dont’s tijdens het klantcontact. Het kan zijn dat u op een afdeling Klantenservice komt te werken waarbij u heel de dag telefonisch contact heeft met de klant. Maar er zijn ook afdelingen Klantenservice, waarbij u ook één op één contact heeft met een klant wanneer de klant bij u terecht kan tijdens een afspraak voor een persoonlijk onderhoud. Dit kan zijn aan een balie of bij u in een spreekkamer op kantoor. Het is van groot belang dat u op de hoogte bent van de serviceverlende dienst welke uw organisatie aanbiedt, maar ook het daarbij behorende gedrag en de werkzaamheden.

Welke werkzaamheden behoren over het algemeen bij een rol als medewerker klantenservice?

• U regelt afspraken voor een buitendienstmedewerker of storingsdienst.
• U bereidt offertes voor.
• U stuurt brochures naar een klant, wanneer de klant hierom heeft gevraagd.
• U belt verzonden informatie na.
• Wanneer er klachten binnenkomen, biedt u de klant een passende oplossing aan.
• U verwerkt uw gespreksverslagen met de klant in een CRM-Pakket
• U onderhoudt telefonisch contact met de klant middels inbound en outbound gesprekken.
• U bezit een oplossing- en servicegerichte werkhouding

Deze functie is vergelijkbaar met de opleiding Commercieel Medewerker Binnendienst. Alleen de medewerker klantenservice is meer gericht op het oplossen van klachten en problemen voor de klant. Zij dienen het servicegerichte imago van het bedrijf goed te vertegenwoordigen. Terwijl de Commercieel Medewerker Binnendienst meer gericht is op het boeken van afspraken voor de buitendienst collega’s van de afdeling Sales. . Ook heeft de Commercieel Medewerker Binnendienst vaak te maken met targets, welke hij of zij dient te behalen. De afdeling klantenservice heeft maar één doel en dat is het imago van het bedrijf deskundig te vertegenwoordigen, waardoor eventuele klachten voor de klant kunnen opgelost en eventuele vragen netjes worden beantwoord. Ook een groot verschil tussen de Commercieel Medewerker Binnendienst en de Medewerker Klantenservice is het feit dat de Commercieel Medewerker Binnendienst van te voren weet wie hij of zij gaat bellen (Outbound), terwijl u als Medewerker Klantenservice de inkomende telefoongesprekken van uw afdeling beantwoord (Inbound). Uiteraard belt u ook wel eens een klant van het bedrijf op, wanneer u voor hem een klacht aan het oplossen bent of heeft opgelost.

Modules

Typevaardigheid 12 lessen van 1,5 uur
MS Word Basis, 12 lessen van 1,5 uur
Telefoneren, 12 lessen van 1,5 uur
Praktijkvaardigheden, 12 lessen van 1,5 uur
MS Excel Basis, 12 lessen van 1,5 uur
Rekenvaardigheden, 12 lessen van 1,5 uur
Businessetiquette, 2 lessen van ieder 3 uur
Klantgericht communiceren, 12 lessen van 3 uur
Omgaan met klachten, 6 lessen van 1,5 uur
Exact Software CRM Commerciële Administratieve Handelingen, 12 lessen van 1,5 uur.

Losse modules volgen?

U heeft ook de mogelijkheid losse modules van één van de MBO-niveau opleidingen te volgen. Hierdoor bent u als medewerker geen hele dagen van uw werkplek maar slechts één dagdeel per week. Tevens kunt u dan deelnemen aan het examen van deze module. Wenst u meer informatie omtrent de startdatum van een bepaalde module? Stuurt u dan een e-mail naar r.dehaas@opleidingscentrumetc.nl

Diploma’s

U ontvangt bij het slagen voor uw examens niet één, niet twee, maar drie diploma’s. Voor de vakken Nederlands en Rekenvaardigheden legt u een CE (Centraal Examen) af. De Centrale examens zijn landelijk erkend. Tevens ontvangt u voor ieder vak waar u examen voor aflegt ook nog een certificaat. De diploma’s welke u ontvangt bij deze opleiding zijn: Telefoniste-Receptioniste, Administratief Medewerker en het diploma Medewerker Klantenservice.

Examens

Elke module wordt afgesloten met een examen. Bij het goed volbrengen van de opleiding ontvangt u van Opleidingscentrum ETC drie diploma’s: Telefoniste-Receptioniste, Administratief Medewerker en Medewerker Klantenservice. De behaalde cijfers en diploma’s worden in onze database geregistreerd. Vanwege privacy zijn deze gegevens alleen schriftelijk op te vragen. Door derden zijn deze gegevens alleen opvraagbaar, indien een verklaring van u is toegevoegd.

Hoe lang doe ik over de opleiding?

Bij een dagopleiding van 2 dagen, kunt u het diploma Assistent boekhouder binnen 16 weken halen. Uiteraard dient u er afhankelijk van uw startmaand rekening mee te houden dat vakantieperioden hierin niet in meegerekend zijn.
Bij 1 dag per week scholing is de duur van de opleiding 32 weken. En bij 1 avond per week scholing is de duur van de opleiding 64 weken.

Kosten

De kosten voor deze opleiding bedragen € 2.395,- per cursist en is vrijgesteld van B.T.W.
De kosten zijn inclusief lesmaterialen en examens. Betaling in gespreide termijnen is alleen mogelijk als u als particulier geen recht hebt op de UWV Scholingsvoucher. Bij aanvraag en goedkeuring van een scholingsvoucher dient de opleiding in één keer te worden voldaan. Kan ik al starten zonder dat ik de goedkeuring voor de opleidingsvoucher van het UWV binnen heb. Ja, dat kan. Indien u een verklaring ondertekend dat u nog niet eerder een opleidingsvoucher heeft ontvangen van het UWV en het bewijs kunt overleggen dat u recht heeft op een WW-uitkering, is dit geen enkel probleem.

Lesdagen

Deze opleiding kan op maandag & dinsdag of op donderdag & vrijdag, of alleen op woensdag. De lestijden overdag zijn van 9.00 uur tot 16.00 uur.
U kunt ook deelnemen aan de avond opleiding door één avond per week les te volgen. Hiervoor zijn de lestijden van 19.15 uur tot 22.15 uur.
Wilt u de opleiding één dag per week volgen, dan is dat geen enkel probleem. Dit kan namelijk op woensdag en zaterdag (zaterdag bij voldoende aanmeldingen).
Voor deze opleiding is het nodig dat u zo’n 6 uur per week aan huiswerk spendeert, wanneer u twee dagen per week les volgt.

Her-examens

Mocht u voor één van de modules zakken, dan is altijd mogelijk om een her-examen te doen. Wij berekenen u € 50,- per her-examen.

Startdata

U kunt het hele jaar instromen bij de aanvang van nieuwe modules. U start dan samen met de cursisten die al aan de opleiding zijn begonnen aan de nieuwe module.

De nieuwe modules starten om de zes weken. De modules starten in:

Februari 2017
Maart 2017
April 2017
Mei 2017
Juni 2017
Augustus 2017
September 2017
Oktober 2017

Lestijden

Overdag zijn de lestijden van 9.00 uur tot 16.00 uur.
In de avonduren zijn de lessen van 19.15 uur tot 22.15 uur.